Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Vera Norli i Birkebeinerrennet. Tekst: Eirik Lund Røer Foto: Sportograf 01.01.2018 08:00 - oppdatert 01.01.2018 08:00

Med trippelen som mål

Sliter du med treningsmotivasjonen, eller trenger en utfordring som strekker seg gjennom hele året? Da er trippelen et perfekt treningsmål for deg.

Birkebeinertrippelen passer for dem som ønsker å ha Birken som treningsmål året rundt, og som er på jakt etter en ekstra utfordring. Ikke bare er det et bra treningsmål, men de ulike arrangementene gjør det lettere å holde motivasjonen oppe hele året, få variasjon i treningen og rett og slett bli mer gjennomtrent.

– Ved å delta i trippelen kan du ha tre hovedmål som du kan trene mot, noe som gir struktur og motivasjon i treningen. Samtidig er det en flott mulighet til å utfordre venner og familie, sier årets trippelvinner i kvinneklassen, Vera Norli.

Selv satser hun hovedsakelig på langrenn, og går sin første sesong som eldre junior i møte. Men hun har alltid konkurrert i både sykling og løping ved siden av, og har stor tro på allsidighet i treningen. Det er imidlertid den unike Birken-stemningen som er mest forlokkende med de tre arrangementene.

– Alle Birken-arrangementene har en unik stemning der man får kjent på både nervøsitet og idrettsglede, og konkurrert mot andre med like interesser. Konkurransetidene er også lange, noe jeg trives godt med og det er derfor en god utfordring jeg tar med glede, sier Norli.

Passer for alle
Marthe Katrine Myhre er en annen sterk trippel-entusiast med flere pallplasseringer på merittlisten. Selv om det er løping som er hennes hovedfokus i dag mener hun at man kommer langt bare ved å være godt trent.

– Trippelen er en fin måte å vise for seg selv at det går an å kombinere tre ulike idrettsgrener på en bra måte. Er du godt trent kan du flyte på det i alle de tre forskjellige grenene, sier Myhre, og legger til:

– Trippelen anbefales til alt og alle, uansett bakgrunn og form. Rett og slett for å holde motivasjonen oppe hele året, og at det kan gjøre deg til en bedre trent person, bedre i hver enkelt gren og mindre skadeutsatt. Tenk så artig det er å gjennomføre tre så gode distanser der du setter både deg selv og utstyret på prøve.

Myhre, som er blant landets beste maratonløpere, har også bakgrunn som en habil skiløper, og har til og med verdenscupstarter i langrenn. Hun tror kanskje skidelen er den som er vanskeligst for de som ikke har gått på ski fra de var unge.

– Å ha innarbeidet en god teknikk er viktig, men vanskeligere å lære jo eldre en blir, sier hun.

Tenk positivt
Det er nemlig ikke unaturlig å ha minst én gren hvor man føler seg noe mer ukomfortabel. Trippelekspertene påpeker at det er helt vanlig å grue seg til konkurranser, og at du kommer langt ved å tenke positivt.

– Jeg gruer meg litt ekstra til både løpe- og sykkel-Birken. Samtidig drar jeg en fordel av dette, da jeg prøver å ikke ha like store prestasjonsforventninger. Jeg foretrekker heller å bli overrasket enn skuffet, sier Vera Norli, og får støtte av Marthe Katrine Myhre:

– Det gjelder å tenke positivt, for det handler om å gjøre det beste ut av det. Er det noe du ikke behersker så godt, ville jeg lagt inn litt mer trening på akkurat det. Skap gode opplevelser ved å ikke sette lista altfor høyt.

Norli forteller også at det er i konkurransene hvor hun har vært mest nervøs at hun som regel har gjort det best.

– Ofte gruer man seg til konkurranser fordi man vet at det man skal igjennom kommer til å bli hardt, men dette gjør bare kroppen din bedre forberedt og klar til å tåle smerte. Så det å grue seg før konkurranser mener jeg bare er sunt, og bra for prestasjonen, sier hun.

Allsidig og regelmessig
Ønsker du å være best mulig forberedt til alle konkurransene i Birkebeinertrippelen handler det i stor grad om å trene allsidig og regelmessig gjennom hele året. Skippertaksmetoden kommer du ikke langt med om du ønsker å gjøre det bra.

– Løp og ski er en veldig fin kombinasjon på vinteren, og så fort snøen forsvinner bør du legge enda litt mer vekt på løp og legge inn sykkel. Holder du beina i gang på vinteren er du mindre skadeutsatt til våren, og det samme med sykkel når våren kommer. Dette i tillegg til rulleski. Da har du tre fine muligheter til å komme deg ut på i alt slags vær, råder Myhre.

– Det er viktig å ta utgangspunkt i hva du har trent før. Pass på å starte rolig og heller øke litt etter hvert, slik at man unngår skader, legger Norli til avslutningsvis.

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera